Business continuiteit krijgt steeds meer aandacht van lokale overheden omdat applicaties en data steeds vaker geoutsourced zijn. Want kunt u i.h.g.v. een calamiteit (uitval van internet, uitval van stroom, brand) nog steeds uw basisregistratie personen raadplegen? Kunt u communiceren met uw burgers en medewerkers. Bent u in staat om orde-diensten aan te sturen? En kunt u gebruik maken van een noodlocatie met ICT-voorzieningen voor uw medewerkers? Immers u bent als directie/bestuurder verantwoordelijk om dit goed te regelen.
Voorbeelden zijn er genoeg: brand in het gemeentehuis Waalre, stroomuitval in de Bommeler- en Tielerwaard of een dreigende IT-infarct in Amstelveen. Wat u nodig heeft, zijn minimaal communicatiemogelijkheden (o.a. telefoon), toegang tot uw gegevens en computers om op te werken. Bovendien worden data en ICT-voorzieningen vaker in de cloud geplaatst en dit kan mogelijk tot problemen leiden als verbindingen uitvallen. Ook als u alle ICT-voorzieningen in het gemeentehuis heeft gehuisvest moet u een plan B hebben als het gemeentehuis onderdeel is van de calamiteit.
Hoe kunt u eenvoudig nagaan of u voldoende bent voorbereid en niet in dezelfde situatie terecht komt als uw collega’s hierboven? Eigenlijk heel eenvoudig, door een aantal calamiteiten in scene te zetten. Native kan u helpen bij het in kaart brengen van de risico's en een business continuity plan (BCP) opstellen.
Hier 8 tips om een calamiteit te ensceneren en de uitdagingen al vast te verkennen. Kijk dan bij elke calamiteit of (1) uw computers en telefoons blijven werken, (2) of u gegevens kunt raadplegen en (3) burgers kunt informeren.
Uiteraard kunt u ook een combinatie van bovenstaande calamiteiten uitvoeren. U zult als bestuurder merken dat de calamiteiten eenvoudig uit te voeren zijn, maar dat de gevolgen stevig zijn. Dit geeft u stof tot nadenken met uw vakspecialisten over een passende BCM-aanpak.